Zekerheid over online identiteit

Alle organisaties die investeren in digitale dienstverlening krijgen met de volgende vraag te maken: hoe weet je of iemand écht is wie hij online zegt te zijn? Hoe privacygevoeliger de informatie, hoe meer zekerheid nodig is over iemands identiteit. Met eHerkenning krijgt uw organisatie die zekerheid. Veilig en betrouwbaar.

Zekerheid over online identiteit

Klaar voor Europees gebruik

Standaard­isatie: Minder kosten

Bekijk de video over aansluiten op eHerkenning

Bekijk de video over aansluiten op eHerkenning
  • Download bovenstaande video
  • Uitgeschreven tekst

    Dit is Jeroen. Hij werkt op de ICT afdeling van de gemeente Zakendam en is verantwoordelijk voor het digitale loket voor ondernemers. De gemeente wil graag dat ondernemers online zaken doen via het loket. Bijvoorbeeld om een parkeervergunning aan te vragen.

    Maar dat moet wel veilig en betrouwbaar gebeuren. Er wordt immers vertrouwelijke informatie uitgewisseld. Jeroen is daarom op zoek naar een authenticatiesysteem dat deze veiligheid en betrouwbaarheid garandeert. eHerkenning zou een goede keuze zijn.

    Het is de standaard inlogvoorziening voor overheden en organisaties. In essentie regelt eHerkenning de digitale herkenning. De authenticatie. En controleert het de digitale bevoegdheid.De autorisatie. Van personen die online een dienst willen afnemen. Simpel gezegd: Is de persoon wie hij zegt dat hij is? En mag hij doen wat hij doet? eHerkenning controleert en bevestigt dit.

    eHerkenning is ontwikkeld en beheerd door het bedrijfsleven in samenwerking met de overheid. Als dienstverlener heb je geen beheer en ontwikkelkosten, maak je gebruik van de nieuwste technieken en het netwerk is altijd beschikbaar.

    Jeroen kan ook met 1 authenticatiesysteem meerdere diensten van zijn gemeente online toegankelijk maken. Zowel voor de gemeente als de gebruiker zijn veiligheid en betrouwbaarheid gegarandeerd. Dit komt omdat eHerkenning 5 verschillende betrouwbaarheidsniveaus gebruikt. Van eenvoudig tot zwaar afgeschermd.De gemeente bepaalt zelf met welk betrouwbaarheidniveau hun diensten afgeschermd moeten worden.

    Hoe regelt Jeroen een aansluiting op eHerkenning? Hiervoor gaat Jeroen naar de website en klikt op aansluiten op eHerkenning. Jeroen gebruikt vervolgens het stappenplan om een goede keuze te maken voor een eHerkenningsmakelaar. Deze zorgt er samen met Jeroen voor dat de gemeente wordt aangesloten op eHerkenning.

    Zo standaardiseert Jeroen de online dienstverlening van de gemeente. En maakt hun diensten met 1 systeem toegankelijk. eHerkenning is beschikbaar voor alle overheidsorganisaties en bedrijven.

    Meer weten over eHerkenning? Ga naar www.eHerkenning.nl

Aansluiten op eHerkenning

Met één aansluiting op eHerkenning kunt u meerdere diensten van uw organisatie eenvoudig en online  toegankelijk maken voor uw klanten, zonder betrouwbaarheid te verliezen over hun identiteit. U bepaalt daarbij zelf op welk betrouwbaarheidsniveau u uw diensten aanbiedt: van eenvoudig tot zwaar afgeschermd. Aansluiten doet u via een eHerkenningsmakelaar. Deze is uw partner in het aansluitproces en zorgt voor de technische koppeling. Er zijn 6 erkende makelaars.

Direct naar het stappenplan

Ga direct naar het stappenplan en sluit in 7 stappen aan op eHerkenning.