Hier vindt u verhalen over verschillende onderwerpen die spelen rondom eHerkenning. Van tips en trends tot feitjes, nieuwe inzichten en handvatten. Blijf op de hoogte en ontdek waarom eHerkenning onmisbaar is. Ook voor u!
27 maart 2025
U kent het wel. Wéér een wachtwoord kwijt... Wéér inloggen met verschillende accounts... Wist u dat dit veel makkelijker en veiliger kan met eHerkenning? In dit verhaal leggen we u uit wat eHerkenning is en waarom het onmisbaar is. Ook voor u!
Digitale sleutel
Het indienen van belastingaangiftes, het aanvragen van subsidies, het communiceren met overheidsinstanties en het beheren van belangrijke bedrijfsinformatie moet natuurlijk op een veilige manier gebeuren.
eHerkenning is een digitale sleutel en werkt als een online identiteitsbewijs voor ondernemers of het bedrijf waar u werkt. Met eHerkenning hoeft u niet steeds uw gegevens opnieuw in te vullen. U logt één keer in en heeft direct toegang tot meerdere deuren - een breed scala aan online diensten. Bovendien blijven uw gegevens goed beschermd. Het inlogmiddel maakt online zaken doen dus niet alleen makkelijker, maar ook veiliger. En wist u dat u met eHerkenning alles digitaal en op elk moment van de dag kunt regelen? Ideaal!
Verschillende betrouwbaarheidsniveaus
De dienstverlener met wie u zaken regelt, bepaalt het betrouwbaarheidsniveau van zijn online diensten. eHerkenning kent verschillende betrouwbaarheidsniveaus, zodat het beveiligingsniveau aansluit bij de gevoeligheid van de dienst waarvoor u inlogt. eHerkenning heeft 3 betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4.
Feiten en cijfers
eHerkenning is verkrijgbaar bij zes door de Rijksoverheid erkende leveranciers. De leveranciers van eHerkenning voldoen allemaal aan dezelfde strenge eisen, maar concurreren met elkaar op onder andere type inlogmiddel en prijs. Gezamenlijk hebben zij inmiddels ruim één miljoen inlogmiddelen verkocht. Met een inlogmiddel hebben ondernemers en organisaties toegang tot ruim 600 verschillende (overheids)dienstverleners, zoals het UWV, gemeenten, de Belastingdienst en verzekeraars.
Waarom is eHerkenning onmisbaar?
Voor veel overheidsdiensten is eHerkenning inmiddels verplicht. Dit betekent dat bedrijven zonder eHerkenning geen toegang hebben tot belangrijke systemen. Zodra u eHerkenning heeft, kunt u veilig en eenvoudig inloggen met uw inlogmiddel. Het belangrijkste is om geduldig te zijn tijdens het aanvraagproces en samen met de door u gekozen leverancier goed te controleren of u alle benodigde documenten en gegevens hebt.
Nog een praktisch puntje
Is eHerkenning nodig om online uw zaken te regelen? Dan is het belangrijk om te bedenken wie binnen uw bedrijf eHerkenning gaat gebruiken en voor welke diensten. We noemden het net al even; het aanvraagproces. Meer informatie hierover vindt u hier.
11 juni 2025
In het eerste verhaal namen we u mee in een korte introductie van eHerkenning. Tijd om dieper in te zoomen op de verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Wat zijn de verschillen? En hoe maakt u in uw aanvraag de juiste keuze voor een betrouwbaarheidsniveau? We geven u graag een aantal handige tips.
Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe veiliger de toegang
Even terug naar de basis, want hoe zit dat precies met die verschillende betrouwbaarheidsniveaus? eHerkenning kent 3 betrouwbaarheidsniveaus: EH2+, EH3 en EH4. Het betrouwbaarheidsniveau sluit aan bij de gevoeligheid van de dienst waarvoor u inlogt. Hoe hoger het betrouwbaarheidsniveau, hoe veiliger de toegang tot de dienstverlening. De dienstverlener waarbij u inlogt, bepaalt het betrouwbaarheidsniveau van zijn online diensten. Steeds meer dienstverleners vragen EH3 om toegang te krijgen tot hun online diensten.
Wat is het verschil tussen EH3 ten opzichte van EH2+?
Het voornaamste verschil zit hem in de extra controlestappen bij uitgifte van een inlogmiddel. Bij EH3 wordt uitgebreider gecontroleerd of iemand daadwerkelijk bevoegd is om namens een organisatie te handelen. Dit zorgt voor extra zekerheid over de identiteit en bevoegdheid. Zo weet een dienstverlener zeker wie u bent en of u gemachtigd bent om bepaalde zaken te regelen
Wat is het verschil tussen EH4 ten opzichte van EH3?
Bij EH4 logt u in met een PKI-certificaat, een extra ingebouwde veiligheidsmaatregel. Inloggen met een PKI-certificaat is een upgrade ten opzichte van inloggen met een twee-factor-authenticatie. Ook bij EH4 zijn er extra controlestappen bij uitgifte van een inlogmiddel ten opzichte van EH3. Wederom om meer zekerheid te bieden over de identiteit en bevoegdheid.
Welk betrouwbaarheidsniveau heb ik nodig?
Logt u in bij meerdere online dienstverleners? Dan raden we aan om bij uw aanvraag het hoogste betrouwbaarheidsniveau te kiezen dat u nodig heeft. U denkt misschien: ‘Maar ik heb al een inlogmiddel aangeschaft met een lager betrouwbaarheidsniveau. Moet ik dan een nieuw inlogmiddel aanschaffen?’ Nee, gelukkig niet! Uw leverancier helpt u dan met het upgraden van uw huidige inlogmiddel. Zodat u alsnog toegang krijgt tot het portaal van de dienstverlener waar u zaken mee wilt doen. Zo geregeld!
3 september 2025
Wanneer je met eHerkenning inlogt voor bijvoorbeeld een subsidieaanvraag of een belastingaangifte, worden er gegevens verwerkt. Maar hoe wordt vastgelegd wat er precies met die gegevens gebeurt? En hoe kan de overheid hierover verantwoording afleggen richting ondernemers en organisaties?
Transparantie, betrouwbaarheid en controle
Daarvoor is er de Standaard Logboek Dataverwerkingen (LDV). Deze standaard maakt het mogelijk om dataverwerkingen op een uniforme manier te registreren en te koppelen, ook over verschillende organisaties en systemen heen. Dat zorgt voor meer transparantie, betrouwbaarheid en controle over hoe gegevens worden gebruikt.
Waarom relevant voor eHerkenning?
eHerkenning draait om veilige en betrouwbare toegang tot online overheidsdiensten. Ondernemers willen erop kunnen vertrouwen dat hun gegevens niet alleen goed beveiligd zijn, maar dat er ook inzicht is in hoe deze gegevens worden verwerkt. De LDV-standaard helpt daarbij door:
- duidelijkheid te geven over welke gegevens zijn verwerkt,
- inzicht te bieden in de gegevensketen, en
- de overheid in staat te stellen verantwoording af te leggen.
Logius faciliteert namens de Rijksoverheid het beheer en de afspraken rondom eHerkenning. Zo wordt de veiligheid van digitale toegang tot overheidsdiensten gewaarborgd. Door oplossingen zoals deze standaard draagt Logius bij aan een betrouwbare en transparante overheid.
Meer weten?
Alle documenten van de standaard zijn openbaar in te zien. Daarmee wordt zichtbaar hoe de overheid dataverwerkingen vastlegt en welke afspraken daarbij gelden. Zo zorgen we samen voor een transparante en betrouwbare verwerking van gegevens.