Nieuws

Wilt u weten wat er speelt rondom eHerkenning? Lees onze nieuwsberichten. 

Opgelet: valse eHerkenning e-mails in omloop

8 september 2022

Er zijn frauduleuze e-mails verstuurd met onder andere de naam van eHerkenning. In de e-mail staat dat u vanaf nu bij overheidswebsites waar DigiD verplicht is u ook met eHerkenning dient in te loggen. Ook staat er een linkje om eHerkenning te activeren; ga niet in op dit verzoek. Dit is een poging tot phishing. Klik dus niet op de linkjes en verwijder de e-mail direct.

In samenwerking met de afdeling Informatiebeveiliging, de stand-by-manager en het fraudeteam zijn de gebruikte domeinnamen inmiddels offline gehaald, waardoor phishing op deze wijze niet meer mogelijk is.

Wat is phishing?
Phishing is een vorm van digitale oplichting. De berichten worden verstuurd in de vorm van bijvoorbeeld e-mails, SMS’jes of WhatsApp-berichten. De berichten lijken afkomstig van bekende en vaak betrouwbare organisaties, zoals overheidsinstellingen en banken. Zo proberen fraudeurs in het bezit te komen van uw inloggegevens, creditcardinformatie, pincode of andere persoonlijke informatie.

Hoe herkent u phishing e-mails?
Het is vaak lastig om het verschil te zien tussen een neppe en echte e-mail. Houd de volgende adviezen altijd in gedachten:

  • Afzender
    Controleer het adres van de afzender, let vooral op wat er achter het @-teken staat. Het verschil tussen een legitiem en vals e-mailadres is soms moeilijk te onderscheiden.
     
  • Aanhef
    Bedrijven en instanties waar u klant van bent of zaken mee doet, gebruiken in veel gevallen uw naam. Wordt u met heel algemene termen, zoals “geachte heer/mevrouw” of “Beste klant”, aangesproken, let dan op.
     
  • Vragen naar persoonsgegevens/inloggegevens
    In veel nepmails staat het verzoek om uw persoonsgegevens/inloggegevens “te controleren”, “bij te werken” of “aan te vullen”.  U moet dan op een link klikken om dit te doen. Doe dit nooit zomaar.
     
  • Taalgebruik en vormgeving
    De huidige generatie nepmails staan allang niet meer bol van de taal- en spelfouten. Ook de gebruikte logo’s en foto’s worden steeds professioneler. Let op onregelmatigheden en vergelijk ze met eerdere e-mails van het bedrijf waarvan u zeker weet dat ze echt zijn.
     
  • Spoed of laatste waarschuwing
    Veel valse mailtjes proberen u onder druk te zetten door gebruik te maken van laatste waarschuwingen of spoedmeldingen.
     
  • Links
    Links in nepmails kunnen ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd of leiden u naar valse websites. Klik dus nooit zomaar op de links en een e-mail die u niet vertrouwt.
     
  • Verkorte links
    Vaak worden lange links verkort met diensten als bit.ly of t.co. Erg handig, maar u als ontvanger moet hier niet zo maar op klikken. U kunt niet controleren waar de link naartoe gaat.
     
  • Bijlagen
    Een bijlage in een nepmail kan ervoor zorgen dat er schadelijke software op uw computer wordt geïnstalleerd. Open dus nooit zomaar een bijlage van een e-mail die u niet vertrouwt.

Heeft u bijvoorbeeld op een link geklikt, een QR-code gescand in een nepbericht, of via e-mail of sms uw eHerkenning inloggegevens ingevuld? Neem dan contact op met de Fraudehelpdesk.

Onze website nu ook in het Engels beschikbaar

31 augustus 2022

Goed nieuws! Onze website is nu ook beschikbaar in het Engels. Bij het ontwikkelen van onze vernieuwde website kwam de wens naar voren om ook een Engelse versie uit te brengen. De Engelstalige website staat nu online.

Waarom in het Engels?
Een aantal dienstverleners – denk aan onder andere de gemeente Den Haag, de Nederlandse Bank en de Belastingdienst – bieden hun diensten ook aan in het Engels. Dan is het  logisch dat de informatie over hoe in te loggen met eHerkenning ook in de Engelse taal beschikbaar is.

Daarnaast zijn er in Nederland een hoop internationale bedrijven actief, waarbij niet iedereen de Nederlandse taal machtig is. Ook is het mogelijk om als ambassade met eHerkenning in te loggen en ook voor hen is de informatie omtrent dit inlogmiddel in het Engels bijzonder waardevol.

Met deze stap bereiken we dus een zoveel groter publiek. De Engelstalige website is te bereiken via de taalkeuze rechts bovenin. U heeft de keuze uit NL en EN. Bekijk de Engelstalige website.

Beschikbaarheidsinformatie eHerkenning

23 augustus 2022

EHerkenning wordt continu doorontwikkeld. Dit gaat gepaard met gepland onderhoud vanuit de verschillende erkende leveranciers en makelaars. Hierdoor kunt u mogelijk problemen ervaren bij het inloggen met eHerkenning. Ook kan het voorkomen dat een leverancier kampt met een storing.

Wat te doen als gebruiker?
Ervaart u problemen met inloggen of is er een storing? Uw leverancier is uw eerste aanspreekpunt. Neem dus contact op met de leverancier waar u uw eHerkenning inlogmiddel heeft aangeschaft. Uw leverancier is verantwoordelijk voor het oplossen van storingen en het succesvol afhandelen van onderhoud.

Wees altijd op de hoogte van de actuele status omtrent uw eHerkenning inlogmiddel. Via onze website wordt u via de beschikbaarheidsinformatie direct doorverwezen naar de website van de leverancier. Daar vindt u gedetailleerde informatie of uw leverancier onderhoud aan eHerkenning uitvoert of dat uw leverancier te maken heeft met een storing.