‘eHerkenning heeft ons werk makkelijker gemaakt’

Verlost van papierwinkel

‘Subsidieaanvragen lopen altijd via het eLoket van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO). Al in de loop van 2014 zijn we begonnen met eHerkenning, omdat de RVO dit vanaf 1 januari 2015 verplicht ging stellen. We waren er dus vroeg bij’, vertelt Erik de Rond, subsidieadviseur bij Flynth. ‘Binnen onze organisatie zijn 14 subsidieadviseurs actief. Die werken regionaal, maar hebben elk hun eigen specialisme. Al mijn collega’s kunnen inloggen met eHerkenning om namens ondernemers in te schrijven op subsidieregelingen. Dat heeft ons werk op een aantal punten makkelijker gemaakt. Een heel groot voordeel is dat we verlost zijn van de enorme papierwinkel die elke subsidieaanvraag met zich meebrengt.

Bevoegdheden in arbeidsovereenkomst

Binnen Flynth maken in totaal zo’n 200 medewerkers voor uiteenlopende diensten gebruik van eHerkenning. Zo gebruiken meer dan 100 adviseurs het systeem om bij de RVO jaarlijks EU-bijdragen voor agrarische bedrijven aan te vragen. De bevoegdheden zijn per medewerker vastgelegd in de arbeidsovereenkomst. ‘Er werken in totaal 1.400 mensen bij ons, in uiteenlopende disciplines. Wij hebben intern afspraken over wie welke bevoegdheden heeft. Als subsidieadviseur heb ik kennis van subsidieregelingen, maar ik mag via eHerkenning bijvoorbeeld geen jaarrekening goedkeuren of een accountantsrapport ondertekenen. Omgekeerd geldt hetzelfde voor mijn collega’s die zich bezighouden met accountancy of juridische zaken’, vervolgt De Rond.

Digitaal archief

In hun werk hebben Erik de Rond en collega-subsidieadviseurs te maken met strakke deadlines. Het is dan ook van belang dat ze volledig kunnen vertrouwen op de programmatuur. ‘Gelukkig werkt het allemaal feilloos en heel veilig. Dat moet ook, want het eLoket van RVO vraagt om eHerkenning op niveau 2+. Het inloggen is met een dubbele verificatie via mijn mobiele telefoon bijvoorbeeld heel goed afgeschermd. Dat betekent dat ik het volledig zelf beheer. Af en toe werkt mijn secretaresse informatie voor een aanvraag verder uit, maar dat kan alleen als ik in de buurt ben. Verder heeft eHerkenning voor ons alleen maar voordelen. Aanvragen gaan nu digitaal in plaats van per post of fax en we kunnen elke aanvraag goed monitoren. Handig is ook dat we automatisch een digitaal archief hebben, waarin we alles kunnen terugzoeken. Voorheen waren we afhankelijk van ons eigen papieren archief.’