‘Werken met eHerkenning verdient zichzelf altijd terug’

Omgaan met privacygevoelige informatie

Als adviesbureau in de IT-sector bedient DiVetro vooral opdrachtgevers in de zorg, het onderwijs en bij de overheid. ‘Dat betekent dat we vaak te maken hebben met privacygevoelige informatie. Om het risico voor opdrachtgevers af te dekken, moeten onze experts beschikken over een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG, red.). Sinds 2 jaar vragen we die via eHerkenning digitaal aan’, vertelt Niek Rooks, mede-eigenaar. 

Sneller aan de slag

Dankzij eHerkenning kwam er voor DiVetro een eind aan een tijdrovende procedure waarbij de betreffende werknemer zich voor een VOG-aanvraag persoonlijk moest melden bij het gemeenteloket in zijn of haar woonplaats. ‘Al die aanvragen brachten een behoorlijke papierwinkel met zich mee. Inmiddels doen we alle aanvragen met eHerkenning online via Justis en dat gaat aanzienlijk sneller en efficiënter. De doorlooptijd van onze aanvragen is korter, waardoor onze medewerkers soms net wat sneller aan de slag kunnen bij een opdrachtgever. Bij een kritische startdatum kan dat net bepalend zijn voor het wel of niet doorgaan van een opdracht’, vervolgt Rooks.

Besparing op administratieve lasten

Tijdens de aanvraagprocedure voor eHerkenning werd DiVetro terzijde gestaan door de servicedesk van de eHerkenningsmakelaar. Na wat kleine opstartproblemen werkte het systeem volgens Niek Rooks al snel feilloos: ‘Op dit moment doen we er alleen onze VOG-aanvragen mee en hebben vooralsnog geen behoefte aan andere diensten via eHerkenning. Met DiVetro maken we dus maar beperkt gebruik van eHerkenning, maar ik kan het echt iedereen aanraden. Het levert voor ons niet alleen tijdswinst op, maar ook een besparing op administratieve lasten. Daarmee verdient werken met eHerkenning zichzelf altijd terug.