Veilig inloggen bij overheden en bedrijven

U kunt eHerkenning zien als een soort DigiD voor bedrijven. Zoals burgers met DigiD kunnen inloggen bij de overheid, zo kunnen bedrijven, ondernemers en beroepsbeoefenaren dat met eHerkenning. Een belangrijk verschil is dat DigD wordt verstrekt door de overheid en eHerkenning door commerciële bedrijven.

Veilig inloggen bij overheden en bedrijven

Een kleinere digitale sleutelbos: af van vele wachtwoorden

Goede beveiligings­maatregelen

Bekijk de video over inloggen met eHerkenning

Bekijk de video over inloggen met eHerkenning
  • Download bovenstaande video
  • Uitgeschreven tekst

    Dit is Judith. Ze werkt bij een architectenbureau. Ze werkt aan een restauratieproject. En heeft verschillende taken op haar lijstje staan. Een subsidie aanvragen bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Een omgevingsvergunning aanvragen via de gemeente. En bedrijfsinformatie opvragen in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

    Voorheen moest Judith naar drie verschillende loketten van de overheid. Dat kostte haar veel tijd. Tegenwoordig regelt Judith alle zaken online. Ze kan met eHerkenning inloggen bij alle drie de organisaties. Ze hoeft geen verschillende inlognamen en wachtwoorden meer te onthouden. Met 1 inlogmiddel krijgt ze toegang tot deze drie loketten. En tot andere diensten van de overheid. Dat is allemaal geregeld met eHerkenning.

    eHerkenning levert gebruikers 1 digitale sleutel waarmee ingelogd kan worden bij organisaties die eHerkenning gebruiken. Overheid en bedrijfsleven hebben eHerkenning samen ontwikkeld. Het maakt inloggen op websites makkelijk, veilig en betrouwbaar. Veel organisaties gebruiken eHerkenning inmiddels om hun online diensten toegankelijk te maken.

    Hoe komt Judith aan zo’n digitale sleutel ofwel zo’n eHerkenningsmiddel? Hiervoor gaat Judith naar de website van eHerkenning en klikt op eHerkenningsmiddel aanvragen. Judith gebruikt vervolgens het stappenplan om een keuze te maken voor het type eHerkenningsmiddel en leverancier.

    Er zijn eHerkenningsmiddelen op vijf verschillende betrouwbaarheidsniveaus. Van een eenvoudige gebruikersnaam wachtwoordcombinatie tot een middel op basis van een PKI-certificaat. Een eHerkenningsmiddel is persoonsgebonden en kan dus alleen door Judith worden gebruikt.

    Judith kiest welk type eHerkenningsmiddel ze nodig heeft om haar zaken online te regelen. En selecteert een erkende leverancier. Judith neemt contact op met de leverancier. En koopt daar een eHerkenningsmiddel. Ze ontvangt vervolgens haar eherkenningsmiddel van deze leverancier.

    Met 1 digitale sleutel kan Judith nu inloggen bij de drie organisaties en de zaken regelen voor het restauratieproject.

    Meer weten over eHerkenning? Ga naar www.eHerkenning.nl.

Eenvoudig uw online zaken regelen

Met eHerkenning kunt u zich online identificeren en zo vertrouwelijke gegevens veilig uitwisselen met andere organisaties. Het grote gemak is dat u met één eHerkenning inlogmiddel bij meerdere organisaties kunt inloggen. U hoeft dus minder wachtwoorden te onthouden. Daarnaast kiest u zelf hoe u wilt inloggen. Veilig, makkelijk en betrouwbaar.

Direct naar het stappenplan

Ga direct naar het stappenplan en vraag in 6 stappen uw eHerkenningsmiddel aan.