Overleg | Tactisch Beraad 103 |
Datum en tijd | Dinsdag, 18 februari 2025 van 12.15u tot 14.00u |
Locatie | Logius |
Leden |
Jacques Snel (Voorzitter), Ad van Leest (APG), Gerhard Gerritsen (SIVI), Hendricus Wind (UnifiedPost), Laura Ouwehand (RVO), Luc Boss (Belastingdienst), Sander Balk (UWV) |
Toehoorders | Jeroen van den Hengel (aaff), Stan Rouwenhorst (KvK) |
Andere aanwezigen |
Rogier van Dokkum (BZK), Jeroen van Wingerde (Clustermanager eH, Logius), Féline van der Heyden (Secretaris, Logius), Kolette Visser (Change manager, Logius), Mischa Puyenbroek (Security Officer, Logius), Rick Spierings (toekomstig Secretaris, Logius) |
Afwezigen | Frank Jonker (Reconi), Marco Smit (gemeente Rotterdam) |
Classificatie | Openbaar |
1. Opening, mededelingen en vaststellen agenda
De voorzitter opent de vergadering.
Aan- en afwezigen:
- Frank is op vakantie en Marco kan wegens conflicterende afspraken niet aanwezig zijn.
- Jeroen van den Hengel en Stan Rouwenhorst zijn wederom aanwezig als toehoorders. Vanmiddag worden zij in het SB voorgesteld als potentieel lid van het TB. Het SB kan hen aanstellen voor een jaar.
- Naast Jeroen en Kolette is vanuit de BO ook Mischa Puyenbroek aanwezig voor toelichting bij agendapunt 3.
- Rick Spierings is aanwezig. Hij zal vanaf april de rol van secretaris op zich nemen.
- Laura, Hendricus en Ad nemen deel via Teams.
Mededeling:
- Marco heeft laten weten dat het voor hem structureel niet mogelijk is op dinsdag ruimte in zijn agenda te maken. Daarom worden de komende beraden opnieuw ingepland op donderdagochtend. Het TB van maart vervalt omdat er dan geen secretaris is (Actie 1).
2. Verslag, acties en besluiten
-
2.1 Verslag en besluitenlijst (bijlage 2.1a en 2.1b). Ter vaststelling het verslag en de besluitenlijst van het TB 102 van 28 januari 2025.
Pag. 5, agendapunt 8, opmerking van Frank: Frank geeft hier aan dat “De leveranciers hebben voor samenwerking met BZK de randvoorwaarde gesteld dat TVS en de private ontsluitende diensten tegelijkertijd in productie worden genomen binnen Stelsel Toegang (ST) binnen de context van het bedrijvendomein.” In TB 104 zal Frank gevraagd worden dit toe te lichten (Actie 2).
Er zijn geen vragen over de besluitenlijst. Daarmee zijn het verslag en de besluitenlijst vastgesteld.
- 2.2 Actielijst en voorraadagenda (bijlage 2.2). Ter bespreking.
Actielijst:
- Actie 2, Jeroen: “Plan één of meerdere presentatie bijeenkomsten over de DataReportr (o.a. bij de Belastingdienst)” Jeroen geeft aan dat er eind maart een online of hybride sessie zal worden georganiseerd i.s.m. de Belastingdienst. Deze sessie zal ook opengesteld zijn voor andere geïnteresseerden. Wanneer de datum bekend is wordt dit gecommuniceerd door Servaas of Jeroen.
- Actie 1, Jeroen: “Maak een samenvatting van de SRA…” De samenvatting is gemaakt en is ingezonden als bijlage 3b.
Voorraadagenda
- Gerhard laat weten dat hij erg uitkijkt naar de presentatie van Hendricus over de ontwikkeling van de Wallets (punt b.)
3. Stelsel Risico Analyse (bijlage 3a en 3b)
Ter vaststelling
De voorzitter geeft het woord aan Mischa. Mischa: De Stelsel Risico Analyse (SRA) is uitgevoerd en hiervan is een samenvatting gemaakt, met een inschaling van de geanalyseerde risico's. De risico's zijn besproken met de leveranciers en gezamenlijk wordt geadviseerd om de risico’s momenteel te accepteren. Echter, in Q2 wordt nog een verdiepingsslag gemaakt in samenwerking met specialisten en leveranciers. De focus ligt op het specificeren van de financiële gevolgen, verbeteren van risicomitigatie-maatregelen en het uitwerken van doelstellingen, met speciale aandacht voor de termijn van risicogevolgen.
Ter verduidelijking van de inschaling van de risico’s legt Mischa uit dat de schaal loopt van 1 tot maximaal 25, waarbij 25 het hoogste risico aangeeft. Bij het verder uitwerken van mitigerende maatregelen kan het zijn dat enkele risico’s lager ingeschaald worden.
Vragen:
- Gerhard vraagt of de SRA ook risico’s vanuit het perspectief van de Dienstverleners (DV’s) bevat. Bijvoorbeeld, als pensioenuitvoerders alle middelen moeten accepteren, kan dit hoge kosten met zich meebrengen. Verzekeraars maken zich zorgen over de marktpositie van de makelaar, aangezien een eigen voorziening of het gebruik van TVS geen optie is. Abrupte prijsstijgingen kunnen ook gevolgen hebben. Leden vinden dat de SRA zich moet beperken tot risico’s van het Stelsel, maar adviseren een sessie met DV’s voor meer inzicht in hun zorgen. De SRA zal indien nodig worden aangevuld (Actie 3). Ook leveranciers zijn hier graag bij.
- Gerhard is positief over de kritische houding in de SRA, vooral ten aanzien van de Wdo en Stelsel Toegang (ST).
- Luc is tevreden met de samenvatting, maar benadrukt dat de scope zich strikt moet beperken tot de risico’s van het Stelsel eTD. Hij geeft aan dat de 'waarschijnlijkheid' van de Wdo-implementatie hoog ingeschaald zou moeten worden, aangezien dit als een gegeven moet worden beschouwd. Tegelijkertijd merkt hij op dat dit geen risico is, omdat het geen indicatie biedt dat er iets fout kan gaan.
- Luc stelt voor om bij mitigerende maatregelen duidelijk aan te geven wie ze kan initiëren en uitvoeren.
Opmerking
Leden willen een deadline voor het aanvullen van mitigerende maatregelen en het delen met het TB. Jeroen zal hier meer over zeggen na het bekijken van de capaciteitsplanning en overleg met DV’s en leveranciers. Terugkoppeling volgt in TB 104 in april (Actie 4).
Jacques bevestigt dat het TB akkoord is met de beschreven risico’s en deze vooralsnog accepteert, mits in Q2 2025 wordt gewerkt aan het verder beschrijven van mitigerende maatregelen (Besluit 1).
4. Terugkoppeling vanuit de beheerorganisatie en het OB
Ter informatie de belangrijkste punten van het Operationeel Beraad
De voorzitter geeft het woord aan Jeroen voor een terugkoppeling vanuit de beheerorganisatie:
- De afgelopen tijd zijn er veel teamleden ziek geweest, waaronder Jeroen zelf. Dit heeft enige vertraging veroorzaakt ten opzichte van de planning, maar de teamleden vangen elkaars werk goed op.
- Sinds enkele weken is Ferry Diederik als back-up voor de Servicemanager toegevoegd. Hij zal het team twee dagen per week versterken, waardoor deze functie nu beter is ingevuld.
- Tijdens het PI-event in maart zal het team ervoor zorgen dat eHerkenning meer zichtbaar wordt binnen Logius. We zullen het team en het merk op verschillende manieren in de schijnwerpers zetten.
Kolette geeft een terugkoppeling als voorzitter van het OB:
- Het afgelopen OB had een speciale invulling en thema gekregen. Het werd live georganiseerd en er waren gastsprekers. Zo heeft o.a. Rob Brandt verteld over eIDAS 2.0 en de large scale pilots.
5. Wet digitale overheid (Wdo)
Ter bespreking de laatste ontwikkelingen rond de Wdo, regelgeving en doelarchitectuur.
De voorzitter geeft het woord aan Rogier. Hij deelt:
- Op dit moment wordt er hard gewerkt aan release 1 van ST. De deadline was gesteld medio dit jaar. Helaas zijn er enkele vertragende factoren, zoals het realiseren van de koppeling met TVS. Daarnaast zijn er ook veel zieken en is er verloop in het team.
- Vertraging bij release 1 heeft geen direct effect op de planning van release 2; dit zijn parallelle trajecten.
- Het ligt nog niet vast wat de inhoud van de vervolgreleases zal zijn.
- Afgelopen week is de Ministeriële Regeling gepubliceerd, die nadere eisen en regels bevat voor het verlenen van een toelating voor publieke en private identificatiemiddelen.
6. Uit eigen kring
De leden geven een mondelinge terugkoppeling van ontwikkelingen uit eigen kring. Er wordt ook een terugkoppeling gegeven van het laatste Leveranciersoverleg en petit comité.
Luc:
- De Belastingdienst werkt aan het Publiek Middel Zakelijk.
Hendricus:
- De afgelopen weken is er geen Leveranciersoverleg (LO) geweest. Daardoor heeft Hendricus ook geen terugkoppeling aan Sander over de onderwerpen die tussen het UWV en de NOvA op tafel liggen.
- Er wordt gewerkt in samenwerking tussen leveranciers en BZK aan de Whitepaper over TVS en (overige) ontsluitende diensten.
Laura
- Er is een nieuwe streefdatum vastgesteld voor het online beschikbaar stellen van de compensatieregeling voor gebruikers zonder KvK-nummer (TRR). De beleidsregel voor TRR vanuit de BD moet nog aangeleverd worden.
- Op 19 februari is de startbijeenkomst bij de RVO en Stelsel eTD over S2S-oplossingen.
Gerhard
- In samenwerking met het Verbond van Verzekeraars (VvV) gaat SIVI een evaluatie organiseren over het gebruik van eHerkenning in de sector. Dit heeft geen specifieke aanleiding, anders dan dat enkele jaren geleden de overstap is gemaakt en een evaluatie daarom gepast is. Sander geeft aan dat het UWV ervaring heeft met deze evaluatie. Gerhard mag met hem contact opnemen in het voorbereidingsproces. Tijdens de evaluatie van het UWV kwamen vooral de issues rond het gebruik van ketenmachtigingen naar voren.
7. Rondvraag en afsluiting
Kolette:
- In 2019 is een RFC goedgekeurd die uiteindelijk niet is uitgevoerd. Door voortschrijdend inzicht is de wens nu veranderd waardoor de RFC moet worden aangepast. Wat is het juiste proces in deze situatie? Het TB verzoekt de RFC met daarin aangeduide de wijzigingen rechtstreeks voor te leggen.
- Luc heeft een interessant rapport van Signicat gelezen genaamd ‘The state of digital identity in Europe 2024-2025’ met de leden. De secretaris deelt deze link met de leden.
De voorzitter dankt Feline voor haar inzet als secretaris de afgelopen 1,5 jaar. Vanaf april neemt Rick het stokje van haar over.
De voorzitter sluit de vergadering. Het volgende Tactisch Beraad vindt plaats op donderdag 17 april vanaf 9.30u. De uitnodiging hiervoor wordt nog rondgestuurd.