Klanten RVO.nl regelen efficiënt en veilig zaken online met eHerkenning

De Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO.nl) maakt al vanaf het eerste uur op verschillende manieren gebruik van eHerkenning. Ondernemers kunnen inloggen bij het eLoket en mijn.rvo.nl om een aanvraag voor subsidie in te dienen en via de Berichtenbox voor Bedrijven veilig digitaal berichten uitwisselen met Nederlandse overheidsorganisaties. Zo regelen zij efficiënt, betrouwbaar en eenvoudig zaken online.

De aanleiding

Al vanaf het eerste uur maakt RVO gebruik van eHerkenning. “eHerkenning werd ingezet bij het eLoket en sinds 2011 bij de Berichtenbox voor Bedrijven’, vertelt Laura Ouwehand van RVO.nl. ‘Het ministerie van Economische Zaken (EZ) had ons gevraagd als partner om eHerkenning in een pilot te testen. Met als doel bedrijven veilig, efficiënt en betrouwbaar zaken te laten doen met de overheid.

Die pilot was geslaagd en sindsdien wordt eHerkenning steeds meer ingezet voor al onze loketten. Uiteindelijk is het bij RVO gekozen als enige inlogmethode voor Nederlandse ondernemers. Een veilige manier van inloggen bij RVO, maar ook bij andere aangesloten dienstverleners die de onlinediensten aanbieden met eHerkenning. Bij RVO hebben in 2019 zo meer dan 2.3 miljoen ondernemers op deze wijze ingelogd. In het eerste half jaar van 2020 waren dat meer dan 1,7 miljoen ondernemers.

Gevoelige informatie

Bedrijven vragen zelf een eHerkenningsmiddel aan bij de erkende leveranciers. Afhankelijk van de benodigde informatie bij een regeling wordt het betrouwbaarheidsniveau bepaald. Hoe gevoeliger de informatie die wordt uitgewisseld, hoe hoger dit niveau.

Laura Ouwehand: “Bij RVO kunnen ondernemers op mijnrvo.nl digitaal onze diensten afnemen door in te loggen met eHerkenning. Dat kan ook al bij veel andere overheden. Hoe mooi zou het zijn als steeds meer partijen aansluiten, zodat ondernemers met 1 inlogmiddel als eHerkenning overal terecht kunnen.”